Muse.gr - Global Music

mus-e-journal

mus-e-journal - Online Journal

The online mus-e-journal  presents research papers of musical disciplines and arts such as musicology/ethnomusicology, theory, technology, education, in addition to composition and performance.  
"mus-e-journal" was founded in January 2008 as a non-profit online magazine in order to promote the musical arts and sciences and is published semiannually by the Muse Institute in English and Greek.   Submissions are welcome for evaluation at: mus-e-journal@muse.gr

Editorial Board

Editorial Board

The Editorial Board is comprised of internationally recognized musicologists, theorists, composers and performers, most of whom hold doctoral degrees, teach in leading universities, or direct music ensembles and institutes in Europe and the US.

Honorary Advisory Board

Honorary Advisory Board

Dinos Constantinides, PhD: Professor, School of Music, Louisiana State University

Frederick Hemke, DMA: Professor, School of Music, Northwestern University

Dimitris Themelis, PhD: Emeritus professor, Department of Music, Aristotelian University

Stephen L. Syverud, PhD: Professor, School of Music, Northwestern University

Mike Vaughan, PhD: Professor, Director of the School of Humanities, Keele University 
Αθανάσιος Ζέρβας: Σαξοφωνική Ιστορική Προοπτική: Σχολιασμοί στο μουσικό περιεχόμενο και τις ερμηνευτικές πρακτικές σε επιλεγμένα έργα ελλήνων συνθετών Print E-mail
There are no translations available.

 

Μετά το 1945 το σαξόφωνο διαγράφει μια καλπάζουσα δυναμική τόσο σε ποιοτικό
όσο και σε ποσοτικό πλαίσιο, σε παγκόσμια κλίμακα.    
Η κατασκευαστική τελειοποίηση του οργάνου ανάπτυξε περαιτέρω τις τεχνικές του
δυνατότητες.  Διεύρυνε τη λειτουργική του έκταση, το ηχορωματικό του φάσμα και
παρείχε δυνατότητα παραγωγής και συστηματοποίησης των μικρο-διαστημάτων
(microtones) και των πολυ-ηχήσεων (multiphonics).  Το σαξόφωνο έχει κερδίσει,
πλέον, την εκτίμηση και την εμπιστοσύνη των πιο απαιτητικών συνθετών και
ερμηνευτών και συγκαταλέγεται ανάμεσα στα πιο ευέλικτα μουσικά όργανα όπως το
βιολί, το τσέλο, το φλάουτο και το κλαρινέτο.  Επιπροσθέτως, οι ερευνητές
καταγράφουν ένα  εξαιρετικά υψηλό αριθμό έργων γραμμένων για σαξόφωνο, που
ξεπερνά  ακόμα και το ρεπερτόριο των παραδοσιακών ορχηστρικών οργάνων.  Οι
αναφορές μου στην κατασκευαστική βελτίωση και ευελιξία του οργάνου αφορούν
αποκλειστικά στο χώρο της αποκαλούμενης «κλασικής» μουσικής και όχι της τζαζ ή
της ποπ, στις οποίες το σαξόφωνο έχει εξασφαλίσει θέση στην κορυφή της πυραμίδας
εδώ και πολλά χρόνια.

 

Διαβάστε όλο το άρθρο σε PDF