Muse.gr - Global Music

mus-e-journal

mus-e-journal - Online Journal

The online mus-e-journal  presents research papers of musical disciplines and arts such as musicology/ethnomusicology, theory, technology, education, in addition to composition and performance.  
"mus-e-journal" was founded in January 2008 as a non-profit online magazine in order to promote the musical arts and sciences and is published semiannually by the Muse Institute in English and Greek.   Submissions are welcome for evaluation at: mus-e-journal@muse.gr

Editorial Board

Editorial Board

The Editorial Board is comprised of internationally recognized musicologists, theorists, composers and performers, most of whom hold doctoral degrees, teach in leading universities, or direct music ensembles and institutes in Europe and the US.

Honorary Advisory Board

Honorary Advisory Board

Dinos Constantinides, PhD: Professor, School of Music, Louisiana State University

Frederick Hemke, DMA: Professor, School of Music, Northwestern University

Dimitris Themelis, PhD: Emeritus professor, Department of Music, Aristotelian University

Stephen L. Syverud, PhD: Professor, School of Music, Northwestern University

Mike Vaughan, PhD: Professor, Director of the School of Humanities, Keele University 
Μαρλένα Ζέρβα: «Η σύνδεση της ζωγραφικής με τη μουσική υπό την οπτική του Wassily Kandinsky: συστηματική ανάλυση και ιστορική επισκόπηση» Print E-mail
There are no translations available.

Ημερομηνία δημοσίευσης: 07/05/2015

Ο Wassily Kandinsky υπήρξε σπουδαίος καλλιτέχνης, πρωτοπόρος ζωγράφος αλλά και θεωρητικός τέχνης· από τις σπουδαιότερες μορφές του καλλιτεχνικού στερεώματος του 20ού αιώνα. Η προσπάθεια συστηματικής διερεύνησης και ευκρινούς επισκόπησης της αισθητικής φυσιογνωμίας ενός καλλιτέχνη τέτοιου διαμετρήματος, εντός των πλαισίων ενός σεμιναριακού προγράμματος στη Φιλοσοφική του Πανεπιστημίου Κρήτης, αποτελεί ιδιαίτερα δύσκολο επίτευγμα και συνάμα ριψοκίνδυνο. 1 Ελλοχεύει πάντα ο κίνδυνος της παράληψης δομικών στοιχείων που συνθέτουν αυτή την φυσιογνωμία. Ωστόσο, μέσα από την παρούσα εργασία επιδιώκεται να προβληθεί ο τρόπος που ο σπουδαίος ζωγράφος αντιλαμβάνεται κι εκφράζει την ιδιαίτερα σημαντική για τον ίδιο έννοια της ελευθερίας. Η ελευθερία ήταν αυτή που θα τον οδηγούσε σε μια «αντικειμενική τέχνη», βασιζόμενη πρωτίστως στο προαίσθημα κι ακολούθως στη λογική. Η παρούσα έρευνα διαρθρώνεται σε έξι ενότητες , σε κάθε μια από τις οποίες διερευνάται ένα ζήτημα προκειμένου να παρουσιαστεί μια συστηματική ανάλυση και ιστορική επισκόπηση του θέματος.

Διαβάστε όλο το άρθρο σε PDF