Το τίμημα της ελευθερίας και όσα δεν γνώριζα ότι θα έρθουν

Το τίμημα της ελευθερίας και όσα δεν γνώριζα ότι θα έρθουν


Υπάρχουν αποφάσεις που δεν παίρνονται μέσα σε μία στιγμή. Ωριμάζουν αργά, μέσα από αμέτρητες νύχτες αμφιβολίας, δάκρυα που δεν είδε κανείς και συζητήσεις που έγιναν μόνο μέσα στο μυαλό μας.

Ο χωρισμός ήταν μία από αυτές τις αποφάσεις.

Το πιο δύσκολο δεν ήταν η απόφαση να φύγω. Ήταν όσα ακολούθησαν.

Θα έπρεπε να συνεχίσω να κάνω όλα όσα έκανα και πριν. Να ξυπνάω το πρωί, να ετοιμάζω τα παιδιά, να τρέχω στη δουλειά, να οργανώνω υποχρεώσεις, να φροντίζω ένα σπίτι, να είμαι μητέρα, εργαζόμενη, οδηγός, νοσοκόμα, ψυχολόγος και στήριγμα για όλους.

Η διαφορά είναι ότι τώρα θα έπρεπε να τα κάνω μόνη.

Κανείς δεν μου είπε πόσο εξαντλητικό είναι να μην υπάρχει ένας άνθρωπος να σου πει «άσε, θα το αναλάβω εγώ».

Κανείς δεν μου είπε ότι η μοναξιά δεν εμφανίζεται τα βράδια που είσαι μόνη. Εμφανίζεται στις μικρές καθημερινές στιγμές. Όταν χαλάσει κάτι στο σπίτι. Όταν ένα παιδί αρρωστήσει. Όταν έχεις μια δύσκολη μέρα και δεν υπάρχει κανείς να μοιραστείς την ευθύνη.

Και σίγουρα κανείς δεν μου είπε ότι κάποιες φορές ο άνθρωπος που κάποτε αγάπησες μπορεί να γίνει ο πιο δύσκολος συνοδοιπόρος της νέας σου ζωής. Ότι ο θυμός, η πικρία ή η ανάγκη για εκδίκηση μπορούν να κάνουν ακόμη πιο δύσκολο ένα ήδη δύσκολο μονοπάτι.

Υπάρχουν στιγμές που νιώθεις ότι δεν παλεύεις μόνο με τις υποχρεώσεις της καθημερινότητας, αλλά και με συμπεριφορές που σε εξαντλούν συναισθηματικά. Με μικρές ή μεγάλες πράξεις που μοιάζουν να έχουν στόχο να σου θυμίσουν ότι θα πληρώσεις την τόλμη σου να επιλέξεις έναν διαφορετικό δρόμο.

Αυτό που επίσης δεν μου είπε κανείς είναι ότι μέσα σε όλη αυτή τη δυσκολία θα ανακάλυπτα μια δύναμη που δεν ήξερα ότι έχω.

Ότι θα υπάρξουν μέρες που θα κοιτάζω πίσω και δεν θα αναγνωρίζω τη γυναίκα που φοβόταν τόσο πολύ να κάνει το βήμα.

Ότι θα μάθω να στηρίζομαι στον εαυτό μου.

Ότι θα καταφέρω πράγματα που κάποτε θεωρούσα αδύνατα.

Ότι τα παιδιά μου δεν χρειάζονται μια τέλεια μαμά. Χρειάζονται μια μαμά που, παρά τις δυσκολίες, συνεχίζει να προχωρά.

Δεν θα πω ψέματα. Αν ήξερα πόσο δύσκολος θα ήταν ο δρόμος, ίσως να φοβόμουν ακόμη περισσότερο. Αλλά ανακάλυψα ότι είμαι πιο δυνατή απ’ όσο νόμιζα.

Και τελικά, ίσως αυτό να είναι το πιο σημαντικό από όλα. Γιατί κάποιες φορές η ζωή δεν σε ανταμείβει με ευκολία. Σε ανταμείβει με τη γνώση ότι μπορείς να σταθείς όρθια, ακόμη και όταν νόμιζες πως δεν θα τα καταφέρεις.

Συνειδητοποίησα κάτι που παλιότερα ίσως δυσκολευόμουν να αποδεχτώ.
Κατάλαβα γιατί τόσοι άνθρωποι μένουν.
Όχι γιατί δεν βλέπουν τα προβλήματα. Όχι γιατί δεν πονάνε. Όχι γιατί δεν ονειρεύονται μια διαφορετική ζωή. Μένουν γιατί φοβούνται.

Φοβούνται το άγνωστο. Φοβούνται τη μοναξιά. Φοβούνται το οικονομικό βάρος. Φοβούνται το επικριτικό βλέμμα των άλλων. Και πάνω απ’ όλα φοβούνται τον πόλεμο που μπορεί να ακολουθήσει όταν ο χωρισμός δεν είναι συναινετικός. Δυστυχώς μπορεί να συμβεί.

Γιατί κανείς δεν μιλά αρκετά για αυτό. Για την κακή πρόθεση και την εκδικητικότητα που μπορεί να εμφανιστεί εκεί που κάποτε υπήρχε αγάπη. Για την εξάντληση τού να πρέπει να υπερασπίζεσαι συνεχώς τον εαυτό σου και τις επιλογές σου.

Γι’ αυτό δεν μπορώ να κρίνω εκείνους που επιλέγουν να μείνουν. Εκείνους που κάθε πρωί ξυπνούν δίπλα σε μια ζωή που δεν τους χωρά πια, αλλά δεν βρίσκουν τη δύναμη ή τις συνθήκες να φύγουν.

Γιατί τώρα ξέρω πως μερικές φορές η παραμονή δεν είναι ένδειξη αδυναμίας. Είναι ένδειξη φόβου. Και ο φόβος δεν είναι κάτι για το οποίο μπορείς να κατηγορήσεις έναν άνθρωπο.

Υπάρχουν άνθρωποι που επιλέγουν να μείνουν, γιατί το τίμημα της φυγής μοιάζει αβάσταχτο. Γιατί προτιμούν έναν γνώριμο πόνο από μια άγνωστη μάχη. Και όσο πικρό κι αν ακούγεται αυτό, πλέον μπορώ να το καταλάβω και να το δικαιολογήσω.

Δεν συμφωνώ πάντα με την επιλογή τους. Όμως τη σέβομαι. Γιατί τώρα ξέρω πόσο θάρρος χρειάζεται για να φύγεις όταν ξέρεις ότι απέναντί σου μπορεί να μη βρεις κατανόηση, αλλά σύγκρουση.

Κι αν υπάρχει κάτι που ξέρω σήμερα, είναι ότι η ελευθερία δεν χαρίζεται. Κατακτιέται.

Καμιά φορά με κόστος μεγάλο. Με φόβο. Με δάκρυα. Με αμφιβολίες. Με νύχτες που αναρωτιέσαι αν έκανες το σωστό.

Εγώ επέλεξα τον δύσκολο δρόμο.

Όχι γιατί είμαι πιο δυνατή από τους άλλους. Όχι γιατί δεν φοβήθηκα. Αλλά γιατί κάποια στιγμή κατάλαβα ότι φοβόμουν περισσότερο να μείνω απ’ όσο να φύγω.

Και ναι, υπάρχουν μέρες που το βάρος μοιάζει δυσανάλογο. Υπάρχουν στιγμές που η κούραση και οι δυσκολίες με κάνουν να αναρωτιέμαι πόσο πιο εύκολα θα ήταν τα πράγματα αν είχα επιλέξει διαφορετικά.

Όμως βαθιά μέσα μου ξέρω ότι το μέλλον θα μου φέρει γαλήνη. Και την αίσθηση ότι έμεινα πιστή στον εαυτό μου. Ότι δεν πρόδωσα όσα ένιωθα. Ότι δεν θυσίασα μια ολόκληρη ζωή στον βωμό του φόβου.

Γιατί ο χωρισμός δεν είναι πάντα αποτυχία.

Μερικές φορές είναι η πιο γενναία πράξη αγάπης προς τον εαυτό μας.

Είναι η στιγμή που αποφασίζεις να περπατήσεις μέσα στην αβεβαιότητα, επειδή δεν αντέχεις άλλο τη βεβαιότητα της δυστυχίας.

Και στο τέλος της ημέρας, πιστεύω πως όλοι το χρωστάμε στον εαυτό μας.

Την ελευθερία μας.

Την αλήθεια μας.

Το δικαίωμα να ζήσουμε τη ζωή που πραγματικά μας αξίζει. Κι όσο δύσκολος κι αν είναι ο δρόμος προς αυτήν, αξίζει να τον περπατήσεις.

Αυτό το χρέος αξίζει κάθε μάχη.